Munkahelyi stressz – Az új népbetegség

Munkahelyi stressz

A munkahelyi stressz jelenléte kihathat egész életére, és megoldása sem egyszerű. Ezért a stressz újhullámának is nevezik. A munkahelyi stresszt külön kell kezelni az általános stressztől, hiszen nehezebben kezelhető és megoldható.

A munkahelyi stressz egy népbetegség?

A stressz manapság nagyon sok embert érint, ugyanis tipikusan új, úgynevezett „urbanizációs betegség”. Okozója a rohanó életformánk, a határidők, áremelések, dugók, a tömeg, a zaj, úgy érezhetjük, szétforgácsolódunk a hétköznapokban. Testünk nem tud alkalmazkodni a folyton változó körülményekhez, frusztráltak, nyugtalanok leszünk, különböző félelmek alakulnak ki bennünk, melyek elvonják figyelmünket az igazán fontos dolgokról.

Stressz a munkahelyen

A munkahelyi stressz általános kiváltó tényezői lehetnek például a munka feletti ellenőrzés hiánya, a munkavállalóval szemben támasztott nem megfelelő elvárások, a támogatás hiánya a kollégák és a vezetés részéről, az ezekből fakadó „puskaporos” hangulat, valamint az elbocsátástól való félelem. A munkahelyi stressz hozzátartozik mindennapi életünkhöz, a túlzott nyomás már zavarja munkánk hatékonyságát és károsítja fizikai és lelki egészségünket. Az állandó frusztráció súlyos és tartós egészségkárosodáshoz vezethet, ezért a legjobb megelőzni, kiküszöbölni a kellemetlen érzéseket a munkahelyen.

Mik a munkahelyi stressz tünetei?

  • szorongás, ingerlékenység, vagy nyomott hangulat
  • apátia, a munkával szembeni érdektelenség
  • alvásproblémák
  • fáradtság
  • koncentrációs zavarok
  • feszült izmok, vagy fejfájás
  • emésztési problémák
  • társaságkerülés
  • a nemi vágy hiánya
  • alkohol- vagy drog használata a feszültség levezetésére

Hogyan kezeljük a munkahelyi stresszt?

Az önmagunkra való odafigyelés nem jelent feltétlenül teljes életmódváltást. Még az apró dolgok is javítják hangulatunkat, növelik energiánkat, és úgy érezhetjük, újra sínen vagyunk.

  1. Hozza ki a legtöbbet a munkahelyi szünetekből! Tegyen rövid sétát, beszélgessen kollégáival valamilyen nem a munkával kapcsolatos témáról, vagy egyszerűen üljön csendben becsukott szemmel és lélegezzen mélyeket.
  2. Határidős feladatnál inkább vállaljunk későbbi teljesítési időpontot! A halogatás legjobb módja, ha rögtön hozzálátunk annak, amihez nincs sok kedvünk, vagy úgy gondoljuk, ráérünk arra még.
  3. Készítsünk listát a napi teendőkről!
    Kezdjük a nehezebb és a halasztást nem tűrő munkával! Ám, ha tudjuk, hogy a neheze még hátra van, állandóan szorongunk. A tervezéskor hagyjunk időt a váratlanul közbejövő elintéznivalókra is.
  4. Csak a saját feladatainkra koncentráljunk!
    Ne engedjük, hogy kollégáink állandóan leszívják az agyunkat, és mi oldjuk meg a problémáikat.

Mindezek mellett sokat segíthetnek a Magyarországon törvény által kötelezővé tett munkahelyi pszichoszociális kockázat felmérések, melyek segítenek kimutatni az elfojtott problémákat, így a folyamatos önmarcangolás helyett ezek megoldására, a hatékony stresszkezelésre koncentrálhat és ismét a régi önmaga lehet.

Ossza meg velünk véleményét!

Email címét nem tesszük közzé.